Vinderkåring i 1.g’ernes skrivekonkurrence 2025 – Læs vinderteksterne her

Vinderkåring i 1.g’ernes skrivekonkurrence 2025 – Læs vinderteksterne her

Årets tema i den store 1g-skrivekonkurrence på Virum Gymnasium har været at skrive en kort tekst, der levende, bevægende og personligt beskriver, hvordan det er at være ung i verden i dag.

 

Via dygtige interne screenere og en kompetent ekstern jury er det lykkedes at udvælge de 10 bedste besvarelser blandt hele årgangens godt 400 indleverede – og blandt dem at finde top 3 i kategorien: ’Den bedste samlede besvarelse’.

 

Jurymedlemmerne har været:

 

  • Peter Nielsen, litteraturredaktør på Dagbladet Information
  • Helle Hvass, retoriker med eget firma Om-tale
  • Karin Axelsson, journalist på Politiken
  • Anders Bjarklev, rektor DTU og bestyrelsesformand på VG
  • Ida Friis, rektor på VG

 

De 10 bedste besvarelser – nævnt i vilkårlig rækkefølge – er skrevet af:

 

  1. 1a Sofie Rønde Poulsen med ’En billet til Skørping, tak!’
  2. 1b Balder Tang Varnild-Jørgensen med ’Paradis fortabt’
  3. 1c Andreas Pagaard Sand med ’Tisvilde Hegn’
  4. 1d Carla Blom Søefeldt med ’Kvalt’
  5. 1j Marie Kirstine Arendal med ’Jeg har aldrig haft det bedre’
  6. 1m Kristine Halborg Krogh med ’Mit overblik’
  7. 1u Caroline Sande med ’Det fjerne og det nære’
  8. 1y Calvin Ulf Skaarup-Nielsen med ’Travlhed’
  9. 1y Mikkel Hjorth Hansen med ’Ungdommens mange ansigter’
  10.  1y Jacob Bjerre Eberhard med ’Log af’.

 

Eleverne, der havde skrevet de 10 bedste besvarelser kom på scenen fredag 25. april i Studiesalen, hvor hele 1g-årgangen med lærere var samlet til en festlig vinderkåring.

 

De tre bedste besvarelser blev læst op og præmieret med fine boggaver, billetter til gallafesten og en kagemand til hele klassen.

 

1.prisen gik i år til Sofie Rønde Poulsen, 1a ‘En billet til Skørping, tak!2.prisen gik til Balder Tang Varnild-Jørgensen, 1b ‘Paradis fortabt’ og 3.prisen gik til Jacob Bjerre Eberhard, 1y ‘Log af ‘.

 

Jurymedlemmerne har med stor fornøjelse læst de fine tekster, der har gjort det muligt for dem at leve sig ind i, hvordan det er at være ung i dag. Dommerne fremhævede, at eleverne er dygtige til at beskrive en situation og en stemning både kreativt og i et godt sprog, ligesom de evner at reflektere over, hvad det vil sige at være ung i dag – ud fra mange forskellige vinkler. Besvarelserne er alle kreative, velstrukturerede og skrevet i et korrekt og nuanceret sprog. Forfatterne har udvist talent for formidling og viser stil-, genre- og modtagerbevidsthed.