
Matematik
Matematik C
På C-niveau lærer du at beskrive grundlæggende matematiske begreber, teorier og metoder samt at kunne anvende dem i problemløsning, fx ved at analysere simple grundlæggende problemstillinger fra den virkelige verden. Til dette formål skal du lære matematikkens sprog, hvor man bruger formler med bogstaver og løser ligninger. Du lærer bl.a. den teori, der skal til for at besvare følgende spørgsmål:
Hvordan beregner man vinklerne i en trekant, når man kender sidelængderne?
Hvorfor svarer en årlig stigning på 6% til en stigning på 79% over 10 år?
På C-niveau bruger man en stor del af timerne på at regne opgaver. Man fokuserer ikke så meget på matematiske beviser, men man skal kunne formidle stoffet og gennemføre enkle ræsonnementer.
- Der gives en mundtlig karakter.
- Du kan komme til mundtlig eksamen.
Matematik B
B-niveauet har fokus på anvendelse af matematik og giver dig et matematisk grundlag, som du kan anvende til at forstå, beskrive og besvare spørgsmål inden for naturvidenskab, teknologi, samfundsvidenskab og kultur. Samtidig giver niveauet dig tilstrækkelige faglige kompetencer til at kunne gennemføre en videregående uddannelse med betydelig vægt på anvendelse af matematik.
Vigtige emner, som man arbejder med på B-niveau, men ikke på C-niveau, er fx differentialregning og analytisk geometri. Man bruger en stor del af timerne på at regne opgaver på B-niveau, men man går mere i dybden med teorien end på C-niveau og arbejder i højere grad med matematiske beviser.
- Der gives en mundtlig og en skriftlig karakter.
- Du kan komme til mundtlig og skriftlig eksamen.
Da der er en skriftlig eksamen på B-niveau, stilles der større krav til det skriftlige arbejde til daglig end på C-niveau, og opgaveløsning med papir og blyant – uden lommeregner/ computer – er en vigtig del af undervisningen og den skriftlige eksamen.
Matematik A
A-niveau giver dig kompetencer til at forstå, formulere og behandle problemer i relation til omverdensfænomener såvel som viden om og kundskaber til at operere med det abstrakte matematiske ræsonnement og den logiske tankegang.
Du bliver i stand til at kunne forholde dig kritisk til og vurdere andres brug af matematik og opnår tilstrækkelige faglige kompetencer til at kunne gennemføre en videregående uddannelse med betydelig matematikteoretisk indhold.
Blandt nye emner, som man ikke har på B-niveau, er fx integralregning, vektorregning og differentialligninger. Man bruger en stor del af timerne på at regne opgaver på A-niveau, men man fokuserer i høj grad også på det teoretiske indhold, og de matematiske beviser spiller en central rolle.
- Der gives en mundtlig og en skriftlig karakter.
- Du kan komme til mundtlig og skriftlig eksamen.
Til den skriftlige eksamen på A-niveau lægges hovedvægten på at regne med papir og blyant – uden lommeregner/computer – og fagets skriftlige dimension fylder meget gennem alle tre år.
På VG kan du få:
Matematik på B-niveau:
Obligatorisk på STX.
Dog kan man få matematik C, hvis man har flere end tre fremmedsprog eller tre fremmedsprog på mindst A-, A- og B-niveau.
Matematik på A-niveau:
Som studieretningsfag på studieretningerne 1, 2, 3, 4, 6 og 13.
Som valgfag på alle øvrige studieretninger.